De (ex) vloot

Scoutinggroep Norbert van Gennep heeft diverse boten en surfplanken in het bezit gehad. Op dit moment heeft de groep geen boten meer in het bezit. Deze zijn verkocht aan andere groepen nadat de groep is gestopt door het gebrek aan stafleden. Het noodzakelijke onderhoud kon niet meer worden uitgevoerd.

De Lelievlet

De lelievlet is de meest gebruikte stalen zeil-, roei- en wrikboot bij waterscouting en zo ook bij Norbert van Gennep. In 1956 is de eerste lelievlet gebouwd bij botenbouwer Teunis Beenhakker. De naam is afgeleid van het traditionele Scoutinglogo, de pijlkop, die sterke overeenkomsten vertoont met een Franse lelie. De Lelievlet wordt gebruikt door alle Waterscoutinggroepen van Scouting Nederland, een aantal Vlaamse Zeescouts groepen en het National Water Activities Centre(NWAC) van Scouting Ireland.

Een lelievlet is een zogeheten “knik-spantvlet” met midzwaard, sloeptuig en twee luchtkasten voor en achter. De vlet is ondertuigd. Dat wil zeggen dat het minder zeil heeft dan de boot hebben kan. Hiervoor is gekozen vanwege de veiligheid, maar een voordeel is dat er ook met hogere windkracht mee gezeild kan worden.

Verder specificaties van een lelievlet zijn:

• Lengte: 5,60 m
  • Breedte: 1,80 m
  • Hoogte: 5,60 m (vanaf waterlijn) 5,70 m (getuigd)
  • Gem. gewicht: 650 kg
  • Gem. gewicht: 650 kg (casco)
  • Gem. gewicht: 900/1000 kg (voltuig)
  • Zeiloppervlak: 12,15 m²
  • Diepgang: 0,30 m